Ondersteuning en begeleiding

Ondersteuning en begeleiding

Wij willen al onze leerlingen de mogelijkheid bieden het beste uit zichzelf te halen. Iedereen verdient daarom een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat jou uitdaagt, dat uitgaat van jouw kwaliteiten en rekening houdt met datgene wat je nog moeilijk vindt. Wij bieden de ondersteuning die jij nodig hebt om je optimaal te ontwikkelen.
Image

Voor alle leerlingen die wat hulp willen bij leer- en maakwerk. Je vindt het plezierig om geholpen te worden bij het maken van je weektaken, werkstukken of verslagen. Je kunt hulp gebruiken bij het plannen en organiseren van je schoolwerk.

Huiswerkbegeleiding is op:

  • maandag tot en met donderdag van 14.10 uur tot 16.30 uur
  • in de Mediatheek
  • je kunt gewoon binnenlopen, je hoeft je niet aan te melden
  • in overleg kan je coach je ook aanmelden voor huiswerkbegeleiding op een vast moment

Heb je moeite met spelling of rekenen? Dan bieden wij specifieke ondersteuning, zodat je het onderwijs goed kunt volgen. Leerlingen met een officiële dyslexie-/dyscalculieverklaring krijgen bijvoorbeeld tijdverlenging en een aangepaste beoordeling van spelling bij dyslexie of kunnen gebruikmaken van een rekenmachine en een standaard rekenkaart (goedgekeurd door het CvE) bij dyscalculie.

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met:
Dyslexiecoaches: mevrouw Thijs en mevrouw Grapendaal
Dyscalculiecoach: mevrouw Van Dam

Sociale vaardigheidstraining is gericht op het versterken van het zelfbeeld, het zelfvertrouwen en het omgaan met anderen. Thema’s als contact maken, nee zeggen en jezelf presenteren komen aan de orde.

  • Zeven bijeenkomsten in de ochtend.
  • Je hebt op dat moment een vrijstelling van de dagstart/weekstart.
  • De coach kan jou in overleg met je ouders aanmelden, of je kunt samen met je ouders zelf de coach benaderen als je denkt dat je baat kan hebben bij een SoVa-training.
  • De training wordt gegeven door mevrouw Roukema en mevrouw Noordeloos.

Iedereen is wel eens gespannen voor een toets of het houden van een presentatie. Als deze spanning te veel wordt, kan het verstandig zijn om hier iets aan te doen. In alle leerjaren bieden we ondersteuning op het gebied van faalangstreductie. Deze ondersteuning bestaat uit een gesprekkencyclus met mevrouw Termes. Dit vindt plaats buiten de lessen om en is gericht op het vergroten van het zelfvertrouwen. Je leert meer ontspannen te zijn, je leert af te rekenen met niet helpende gedachten en om te gaan met angstgevoelens voor toetsen. Aanmelden kan het hele jaar door via mevrouw Termes.

Als je extra ondersteuning nodig hebt op het gebied van leren, gedrag en/of sociaal-emotionele ontwikkeling, dan kan de ondersteuningscoördinator, mevr. Van Kan, het kernteam inschakelen. Dit team bestaat uit de ondersteuningscoördinator (voorzitter), de teamleider, de schoolmaatschappelijk werker en de coach van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG-coach).

Je coach meldt je – in overleg met jou en je ouders – aan met behulp van een groeidocument. Hierbij kijkt het kernteam naar factoren die van invloed kunnen zijn op jouw functioneren. Bijvoorbeeld je studieresultaten, je gedrag (op school en thuis) en jouw verzuim. Het kernteam bespreekt wat voor ondersteuning je nodig hebt en welke vorm van begeleiding daarbij passend is, binnen of buiten school. Zo nodig verwijst het team door.

Voor meer informatie zie ons School Ondersteuningsprofiel.

Soms heb je naast de coachgesprekken toch meer ondersteuning nodig. De trajectvoorziening biedt een extra rustige plek om te werken of je kunt erheen voor een time out. Daarnaast kan de trajectbegeleider individueel ondersteuning bieden bij het leren plannen/organiseren.

De trajectbegeleiders, mevrouw Noordeloos en mevrouw Rook, staan in nauw contact met de coach en ouders. De doelen waaraan wordt gewerkt, worden dan ook samen met de leerling, ouders en coach opgesteld. Zo bewaken we met z’n allen jouw voortgang.

Aanmelden gaat via de ondersteuningscoördinator.

Je kunt contact opnemen met een van de schoolcontactpersonen, mevrouw Van Kan of meneer Balijon, als je te maken hebt met (een vermoeden van) pesten, discriminatie, geweld, agressie of seksuele intimidatie. De schoolcontactpersoon onderzoekt je klacht, probeert een oplossing te vinden en zorgt voor de juiste opvang en begeleiding.

Klacht oplossen?

De meeste van onze leerlingen kunnen de lessen op school goed volgen. Maar niet iedereen is hetzelfde. Sommige leerlingen hebben op school extra hulp nodig. Soms is er meer nodig dan de school kan bieden en moet de leerling naar een andere school in de regio. Dat kan een andere reguliere school zijn of een school voor voortgezet speciaal onderwijs (VSO). Elk kind en elke jongere met een ondersteuningsbehoefte moet, in de regio waar hij of zij woont, onderwijs krijgen dat bij hem of haar past. Dat heet passend onderwijs. Als ouders hun kind hebben aangemeld bij een school, is de school verplicht om te onderzoeken of en hoe zij zelf de gevraagde extra ondersteuning kunnen bieden. Als zij dat niet kunnen, zijn ze verplicht zelf een andere onderwijsplek te zoeken. Dit is de zorgplicht passend onderwijs die bij de schoolbesturen ligt. Schoolbesturen moeten ervoor zorgen dat de leerlingen die zich bij hen hebben aangemeld een passend onderwijsaanbod krijgen; hetzij bij henzelf, hetzij bij een ander schoolbestuur.

Wij verwijzen hiervoor ook graag naar de website van de Rijksoverheid gericht op passend onderwijs.

Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en praktijkonderwijs (PRO), werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijsaanbod. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). In een samenwerkingsverband voor voortgezet onderwijs zitten vmbo-, havo- en vwo-scholen, scholen voor praktijkonderwijs en scholen voor voortgezet speciaal onderwijs (VSO). In onze regio vallen alle VO-scholen in Beverwijk, Heemskerk, Castricum en Uitgeest in het samenwerkingsverband: Samenwerkingsverband VO Midden-Kennemerland. Dit zijn tegelijkertijd de gemeenten waarmee wordt samengewerkt. Daarnaast maken de VSO-scholen Heliomare Onderwijs in Heemskerk, Het Molenduin in Santpoort/Driehuis en Jeugdzorgplus Ronduit in Bakkum onderdeel uit van Samenwerkingsverband VO Midden-Kennemerland. De scholen (schoolbesturen) in het samenwerkingsverband spreken samen af hoe ze regelen dat er voor ieder kind die dat nodig heeft extra hulp wordt georganiseerd of een speciale school wordt gevonden. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband wordt omschreven welke afspraken er zijn gemaakt op het gebied van (de inzet van) ondersteuning en hoe er vorm wordt gegeven aan passend onderwijs in de regio.

Wij verwijzen hiervoor graag naar de website van het samenwerkingsverband waar wij onderdeel van uitmaken, namelijk Samenwerkingsverband VO Midden Kennemerland: https://www.swvvomk.nl

Als wij op school een vermoeden hebben dat een leerling mogelijk slachtoffer is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling, dan handelen wij zoals beschreven staat in de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van de rijksoverheid. Doel van deze meldcode is sneller en adequater ingrijpen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Klik hier voor onze meldcode.
Kijk voor meer informatie op www.meldcode.nl.