Ernst ’t Hart, docent Economie, docent Dienstverlening & Producten, en daarnaast ook trainer
Aan het woord is Ernst ’t Hart, docent Economie, docent Dienstverlening & Producten, en daarnaast ook trainer. Dit is Ernst zijn derde schooljaar op het Dalí College.
Hoe lang werk jij al in het onderwijs?
Dit is mijn achtste jaar in het onderwijs. In deze periode heb ik op drie scholen gewerkt, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wat trok je aan in onze school om hier te komen werken?
Voor mij zijn de grootte van een school, de coachende aanpak richting leerlingen en de focus op zelfregulering erg belangrijk. Dit alles vond ik terug op het Dalí College. Daarnaast kreeg ik de kans om, naast het geven van mijn vak Economie, het praktijkgerichte programma Dienstverlening & Producten vorm te geven. Dat is voor mij een leuke en nieuwe uitdaging. Het is een andere manier van lesgeven en biedt een vernieuwende vorm van onderwijs. Dit spreekt mij enorm aan, en ik draag graag bij aan de verdere ontwikkeling hiervan.
Hoe was je eerste indruk van de school en het team?
Mijn eerste indruk was waarschijnlijk anders dan die van andere nieuwe collega’s, omdat ik drie jaar geleden al op het Dalí College heb gewerkt. Na een periode van drie jaar in het buitenland ben ik nu weer terug. Het is mooi en bijzonder om te zien hoe de school in die tijd enorm positief is veranderd. Het feit dat ik weer terug mocht én wilde komen, zegt denk ik genoeg over het team en de school.
Kun je iets vertellen over de begeleiding die je hebt gekregen toen je hier begon?
Mijn begeleiding was wat anders dan gebruikelijk, maar juist heel prettig. Er wordt altijd naar een persoonlijk traject gekeken. Omdat ik hier al eerder heb gewerkt en ervaring heb opgebouwd, was er veel ruimte om mijn begeleiding zelf vorm te geven. Dat betekende veel keuzevrijheid en weinig verplichtingen.
Wat vind je van de samenwerking en het contact met collega’s?
De samenwerking met collega’s ervaar ik als prettig en open. Zowel binnen de sectie als door de school. Verder ervaar ik het contact met collega’s ook echt heel prettig. Ik zie niet alle collega’s evenveel natuurlijk maar dat maakt niet uit. Daarbij worden er door en voor collega’s veel dingen georganiseerd zoals bijvoorbeeld sporten. Om los van werk ook met elkaar in contact te blijven. Helaas… heb ik nog niet mee kunnen sporten. Maar in de whatsapp groep is het ook al heel gezellig!
Wat onderscheidt onze school volgens jou van andere scholen waar je hebt gewerkt of stage hebt gelopen?
Het Dalí College heeft wat mij betreft een unieke focus op coaching en praktische vaardigheden. Dat geeft een vernieuwende en inspirerende werkomgeving die ik bij andere scholen veel minder heb ervaren. Omdat we als docenten veel bezig zijn met coaching merk je aan collega’s dat ze eigen gedrag kunnen observeren en hier goed op kunnen reflecteren. Iets wat tot leuke gesprekken en wederzijdse groei kan leiden.
Hoe ervaar je de relatie met de leerlingen en hun betrokkenheid?
Over het algemeen is de relatie met de leerlingen goed. Ook hier zie je, zeker naarmate ze wat ouder worden. Dat ze goed naar eigen gedrag kunnen kijken en ook jouw gedrag goed kunnen analyseren. Soms confronterend maar vaak ook heel grappig. De betrokkenheid varieert, maar door het praktijkgerichte onderwijsprogramma zie ik vaak dat leerlingen meer gemotiveerd zijn en verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces.
Welke mogelijkheden krijg je om jezelf professioneel te ontwikkelen?
Er zijn regelmatig trainingen en cursussen beschikbaar, via het SVOK (de overkoepelende scholengemeenschap) en ik krijg ook de ruimte om zelf initiatieven te nemen voor verdere ontwikkeling. Zo heb ik op eigen verzoek een cursus persoonlijk leiderschap mogen volgen en ben ik nu aan het kijken naar een training Transactionele Analyse.
Hoe worden docenten bij ons betrokken bij de ontwikkeling van het onderwijs?
Docenten worden aangemoedigd om ideeën aan te dragen voor de verdere ontwikkeling van het onderwijs. Er zijn overleggen en werkgroepen waarin we actief worden betrokken bij het bedenken en implementeren van verbeteringen. Zeker met onze nieuwe havo tak en het praktijkonderwijs is hier veel ruimte voor. Maar over het algemeen ervaar ik dat er sowieso wordt geluisterd als je goede ideeën hebt. Zoals drempels bij het schoolplein vanwege de fatbikes.
Kun je een bijzonder of mooi moment beschrijven dat je al hebt meegemaakt op school?
Ik blijf het prachtig vinden als leerlingen verder komen met school of met hun persoonlijke ontwikkeling door de coaching die je bied. Ik heb een leerling mogen coachen die door een hele zware tijd ging en mij na het behalen van haar diploma een prachtige bedankbrief heeft geschreven. Dit zal ik nooit vergeten.
Wat zou je tegen iemand zeggen die overweegt om hier te komen werken?
Ik zou zeggen dat het Dalí College een gezellige en inspirerende werkplek is waar je de ruimte krijgt om jezelf te ontwikkelen en je bij mag dragen aan de professionele- en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Zoals ik al zei kan dat soms confronterend zijn, maar het is meestal heel leerzaam én grappig.