VerhalenJudith Grapendaal, docent Nederlands

Judith Grapendaal, docent Nederlands

Judith Grapendaal, docent Nederlands
03 september 2024

Daarnaast is Judith coach, dyslexie coördinator en coördinator basisvaardigheden.

Hoe lang werk jij al in het onderwijs?
Dit is mijn zevende schooljaar als docent Nederlands met eigen klassen. De jaren daarvoor heb ik als stagiaire op meerdere scholen meegeholpen en lesgegeven.

Wat trok je aan in onze school om hier te komen werken?
Ik vind het heel mooi dat de school twee delen van de medewerker ziet. Allereerst de docent die, met of zonder ervaring, heel veel mogelijkheden krijgt om zich verder te ontwikkelen binnen de school. Kwaliteit staat daarbij echt voorop. Daarnaast als onderdeel van het team. Er wordt veel energie gestoken in gezellige, sportieve uitjes.

Hoe was je eerste indruk van de school en het team?
Ik vond de sfeer meteen fijn. Er heerst binnen het team een informele, gezellige sfeer waar tegelijkertijd heel hard gewerkt wordt aan het onderwijs.

Kun je iets vertellen over de begeleiding die je hebt gekregen toen je hier begon?
Als je op het Dalí College komt werken, krijg je meteen twee begeleiders toegewezen: één iemand die je helpt met alles binnen je vakgroep en één iemand die je helpt met alles binnen de school. De eerste drie jaar wordt je stap voor stap ingewerkt, zo heb je regelmatig themabijeenkomsten. In het begin zijn dat er best veel. Dat is fijn, want je leert alles over de school. Ook wordt er gekeken naar jouw lessen. Zo wordt er geobserveerd waar jouw krachten liggen en waar je nog in kan ontwikkelen. Dat is best weer even spannend zoveel jaar na de opleiding, maar het is echt heel erg leerzaam. We halen zo niet alleen alles uit de leerling maar ook uit de docent. De begeleiding die ik op het Dalí College heb gekregen, heb ik op geen enkele andere school nog gehad.

Wat vind je van de samenwerking en het contact met collega’s?
De samenwerking met mijn collega’s werkt eigenlijk van het eerste moment heel natuurlijk. Eigenlijk alle collega’s staan voor je klaar om je te helpen. Ik val binnen de vakgroep Nederlands. We geven les in lokalen dicht bij elkaar. Dit is echt een voordeel: zo spreek je elkaar tussen leswissels en tussenuren makkelijk aan.

Wat onderscheidt onze school volgens jou van andere scholen waar je hebt gewerkt of stage hebt gelopen?
Het Dalí College wil altijd ontwikkelen. Niet alleen omdat dat moet, wat ik op andere scholen heb gezien, maar omdat dat beter is voor de leerling en medewerker. Er wordt gekeken naar kansen, daar word ik heel blij van. Daarnaast vind ik het team op het Dalí College heel hecht. Door de onrust in ‘onderwijsland’ heb ik dit wel eens anders ervaren. Het hechte team zorgt voor veel gezelligheid.

Hoe ervaar je de relatie met de leerlingen en hun betrokkenheid?
Wij hebben op school heel leuke leerlingen. Je hebt veel contact met je coachklas, doordat je ze veel ziet buiten je lessen tijdens de dagstart, weeksluit, leren leren-uren en coachgesprekken. Je hebt in een korte tijd een heel goede band met je leerlingen. Dat is heel fijn werken.

Kun je een bijzonder of mooi moment beschrijven dat je al hebt meegemaakt op school?
Een coachleerling vertelde mij dat hij zijn hele basisschoolperiode op meerdere scholen gepest is. Hij komt sinds hij bij ons op school zit eindelijk weer met plezier naar school. Hij beschreef dat de coachgesprekken hem heel erg geholpen hebben om bij ons eindelijk een fijne schooltijd te starten. Hij kwam mij speciaal bedanken daarvoor.

Wat zou je tegen iemand zeggen die overweegt om hier te komen werken?
Kom een dag(deel) meelopen om te kijken en vragen te stellen, zodat je een goed beeld krijgt van de school.

Judith werkt sinds start schooljaar 2024-2025 op het Dalí College

Deel het verhaal